Fortsättning.

Min mormor, Augusta, dog när jag var 13 men jag minns ännu hennes långa gråa hår som hon kammade, med huvudet nerböjt, varje morgon och sedan flätade och tills sist rullade upp i en knut på huvudet. Det var spännande att se. Ibland kröp jag ner till mormor innan hon hann stiga upp. Kan än i dag sakna att jag inte lärde känna henne på riktigt. Morfar Ragnar dog ett par månader innan jag föddes.


Fritz bodde en liten bit från Tage och Gullan. Han bodde själv och när mamma, jag och Annika var där och hälsade på fick vi ofta en läsk och en liten peng. Jag vet inte varför vi åkte dit för att hälsa på, kanske fick mamma också en liten peng. Vi hade det ju inte så gott ställt hemma.


När jag var 3-4 år åkte mamma, pappa och mina två storasystrar till Holland. Jag och lillasyster Annika, som då var ca 1 år, lämnades i ett sommarhem. Sommar hemmen var vanliga på den tiden och jag kan väl tycka att det var okej att lämna sina barn där om man var tvungen som förälder att jobba hela sommaren. Men att lämna sina små barn där när resten av familjen åkte på semester! Det kan jag än idag inte förstå. När jag någon gång försökt prata med mamma om detta så säger hon bara: fy, det vill jag inte prata om! Jag förstår att hon tycker att det är jobbigt att tänka på detta idag och att hon håller med om att det inte var klokt. Det var mycket som inte var klokt på den tiden. när vi åkte till Bohuslän så rökte mamma och pappa hela tiden i bilen. Och så tyckte det att det var konstigt att vi barn var åksjuka och behövde spy hela tiden!!


Sommar föräldrarna hette, oops det kommer jag inte ihåg, och jag tror att de var snälla. Kan bara minnas en gång som jag tyckte de var dumma. (Även om jag minns vissa episoder kan jag inte minnas de vuxna!) jag hade inte ätit upp min gröt och fick sträng tillsägelse att jag inte fick komma ut förrän gröttallriken var tom. utanför höll någon på att fotografera och på ett kort vi har syns Annika i en lekhage i trädgården och man kan ana mitt ansikte i fönstret bakom.


Toaletten hos sommarföräldrarna var belägen i hönshuset. Visserligen med nät mellan hönsen och toan men ändå. Jag var livrädd att tuppen skulle komma ut och hacka mej! Han var inte glad över att man satt därinne. Tills slut gav jag efter för min rädsla och började uträtta mina behov i en buske en bit från huset!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0